Uute korterite müügiedu määrab hind ja asukoht
Poolteist aastat varjusurmas olnud uute korterite turul on ostjad taas aktiivsemaks muutunud, kuid arendajad tunnevad omal nahal, et praegune ostja on nõudlikum kui kunagi varem. Määndusi ei olda valmis tegema üheski pisiasjas ning edukalt müüvad vara vaid ostja kõiki ootusi täitvad arendajad.NCC Ehituse klientide seas korraldatud perioodiline tagasisideuuring, mis kaardistab ka ostjate ootusi, toob välja ostjate kolm kõige selgemat soovi: lisaks ootuspärastele kriteeriumidele, nagu hind ja asukoht-infrastruktuur nõuavad ostjad arendajalt ka valmis toodet, mida saavad enne lepingu sõlmimist näha-katsuda.
Hind kõige tähtsam
Praeguses turuseisus on hind ostjale esmane argument. Ostjad teevad endale turul pakutavate toodete osas reaalsete tehingute hinnad kiirelt selgeks, sisuliselt ei määra arendajad enam ammu hinnapoliitikat, vaid seda teevad ostjad. Just arendaja paindlikkus on eduka müügi võti. Oleme seda võtnud arvesse oma arendusprojektide müügil – nii Vana-Kuulis, Tammeõues, Rabakülas kui Pärnaõues.
Põllumaja enam ei müü
Asukoht ja infrastruktuur on hinnaga paralleelselt üks mõjuvamaid argumente. Arendajad, kes oskasid ka headel aegadel valida projekte, mis vastavad praeguste klientide ootustele, võivad vaid tänada õnne ja tarku kolleege. Koolide ja lasteaedade lähedus, hea ühistranspordi ühendus kesklinnaga ning suure kaubanduskeskuse olemasolu on koduotsijale väga olulised.
Arendajad, kes kuskile kaugele metsanurka kortermaja püsti panid, on praegu ikka tõsises hädas. Kui varem tehti nalja, et suurte elurajoonide kõrvale uusi kortermaju arendavad firmad viivad justkui puid metsa, siis nüüdseks on sellised arendajad hoopis eelisseisus. Loomulikult on sarnastel projektidel ka miinuseid, peamiselt tuuakse välja hea vaate puudumist.
Vaja valmis toodet
Vaid üksikute projektide puhul on «paberi pealt» müük võimalik. Tõsi, NCC Ehituse näitel on õnnestunud Kakumäe külje alla rajatavasse Pärnaõue rajooni müüa ka «paberi pealt», kuid pigem on tänu asukohale ning heale tootele tegemist siiski ühe erandiga.
Enamik ostjaid lihtsalt ei usalda enam nn tulevikuoste. See on ka mõistetav, sest paljud väiksemad ja nõrgema finantstaustaga arendajad on juba praeguseks raskustesse sattunud ning keegi koduostjatest ei soovi oma raske tääga teenitud rahast ilma jääda.
Eespool mainitud kolm komponenti on need, mis arendusfirma klientide seas olulisimad on.
Lisaks on küllaltki tähtis toote funktsionaalsus – enam ei otsita vara, mis lihtsalt meeldib. Ostetakse seda, mida perekonnale vaja on. Ootused hinnale, asukohale, tubade arvule, planeeringule ning pakutavatele lisaväärtustele (panipaik, parklakoht jms) on selgelt kaardistatud. Plussiks müügikorraldusel on ka käägimääbli paigaldamine korterisse – seda pidasid iseäranis tähtsaks Pärnaõue kliendid.
Usaldusväärsus arendaja suhtes on olnud tähtis ilmselt kogu aeg, seda peavad üheks määravamaks asjaoluks ka meie küsitletud kliendid.
Tugevamateks kaubamärkideks on lisaks NCC-le ka YIT, Merko, Skanska, Arco Vara, SRV. Väiksemate arendajate poole ollakse valmis päärduma peamiselt juhul, kui hoone on lõpuni valmis ehitatud ning nende pakutud toote hind on eelnimetatute omast oluliselt odavam.
Usutavasti ei erine uue korteri ja pruugitud vara ostjate ootused kardinaalselt – saime oma uuringuga taas kinnitust kuldtõdedele, et keerulisel ajal müüb soodne hind, usaldus ning asukoht.
Allikas: 1.oktoober 2008.a. Eesti Postimehe lisa Kinnisvara ja Ehitus